Is het leasen van een auto iets voor u?

Met het Autosalon voor de deur bieden autoconstructeurs mooie voorwaarden voor de aankoop van een nieuwe wagen. Maar ook voor het leasen ervan. Hoe zit dat in elkaar?

Zaterdag opent het Autosalon zijn deuren. Naar jaarlijkse gewoonte puilen de brievenbussen van particulieren in de aanloop naar het salon (van 19 tot 27 januari) uit van folders van dealers die vol staan met ‘Salonvoorwaarden’, de ene nog aantrekkelijker dan de andere. Soms vermeldt het aanbod ook dat u bepaalde voertuigen kunt huren via private leasing. 10.000 private leasing In 2017 reden er op onze wegen 10.000 voertuigen met een privaat leasecontract, terwijl het systeem pas eind 2015 in België werd ingevoerd.

Dat is onder meer zo bij Fiat. U kunt al met een Fiat 500 rijden vanaf 164 euro per maand (alle kosten inbegrepen behalve de brandstof). De voorwaarde is dat u bij de aanvang van het contract een bedrag van 639 euro betaalt. Bij Renault kunt u voor verschillende modellen zelfs een auto huren zonder voorschot. De duur is wel beperkt tot 60 maanden met een maximum van 100.000 gereden kilometers.

Van 2 tot 5 jaar

Met een privateleasecontract beschikt u (gedurende twee tot maximaal vijf jaar) over een nieuwe wagen voor een vast maandelijks bedrag. Dat omvat de huur van het voertuig, de verzekeringen (BA en omnium), het onderhoud, de taksen (de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling) en, afhankelijk van het contract, ook de winterbanden en bijstand.

‘Zo weten de mensen exact wat hun voertuig hen maandelijks kost’, zegt Noël Pauwels, afgevaardigd bestuurder bij Baloise Insurance. Baloise lanceerde zijn privateleasingaanbod eind vorig jaar in samenwerking met ALD Automotive.

Onaangename verrassingen

‘Exact’ is misschien wel overdreven. Er kunnen bijkomende kosten opduiken: 

– Vrijstelling: in het geval van schade (en afhankelijk van het contract) moet u uit eigen zak een vrijstelling betalen. U kunt die franchise natuurlijk ook afkopen, maar dan zal het maandelijks vast bedrag voor uw leasing uiteraard hoger liggen dan voorzien. TIP: Wilt u een private leasecontract afsluiten of een voertuig op het einde van het leasingcontract terugbrengen, bestudeer dan eerst de Rentanorm. Die geldt al vele jaren als de standaard voor de inspectie van aanvaardbare en niet-aanvaardbare gebruiksschade aan personenwagens die terug ingeleverd worden op het einde van het leasingcontract.

– Bijstand: als u met uw voertuig de grens oversteekt en autopech krijgt, riskeert u zelf te moeten opdraaien voor de herstellingskosten. Bepaalde contracten voorzien niet in bijstandsverlening in het buitenland.

– Bestuurder: soms (ook weer afhankelijk van het contract) mag alleen de persoon die het contract heeft ondertekend, met de wagen rijden.

– Kilometers: elk contract voorziet in een precies aantal forfaitaire kilometers (op het eind van het jaar of van het contract). Wanneer u dat overschrijdt, moet u een supplement betalen. Gaat het over een jaarlijks forfaitair aantal kilometers en overschrijdt u die grens, dan wordt het vast maandelijks leasingbedrag het volgende jaar opgetrokken als provisie. Rijdt u minder kilometers dan voorzien, dan krijgt u uiteraard een deel terugbetaald.

– Inleveren: er doen, onder meer via de media, heel wat verhalen de ronde over problemen bij het inleveren van de wagen. ‘Wanneer je op het eind van de overeenkomst je wagen inlevert, wordt een inspectie uitgevoerd. Hoewel wij de auto uitstekend hadden verzorgd, stelde men enkele punten van gebruiksschade vast. De herstellingsfactuur bedroeg liefst 1.440 euro…’, getuigt een consument op het online forum van de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Voor- én nadelen 

Wilt u een auto leasen, weeg dan de voor- en nadelen goed tegenover elkaar af. Neem ook alle contractvoorwaarden grondig door. Vergeet niet dat elke optie die extra wordt aangeboden (afkoop of vermindering van de vrijstelling, pechverhelping in het buitenland, enzovoort) het maandelijkse forfaitair bedrag alleen maar doet stijgen.

Weet ook dat de term ‘leasing’ eigenlijk misleidend is. Het gaat hier eerder om een verhuur op de lange termijn. Zulke contracten bieden nooit de mogelijkheid eigenaar te worden van het voertuig. In tegenstelling tot bij de aankoop van een eigen wagen kunt u het voertuig niet verkopen om een deel te recupereren van het geld dat u de voorbije jaren heeft uitgegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *